Nonprofit szervezet bejegyzése, változásbejegyzése, törlése iránti kérelem
Nonprofit szervezet bejegyzésében, változásbejegyzésében vagy törlésében a bíróság polgári nemperes eljárásban jár el.
Kulcsszavak: egyesület, alapítvány, változás bejegyzés, nyilvántartásból törlés, bíróság, nemperes eljárás, nonprofit, civil, szervezet,
- az egyesület képviselője (egyesület esetében);
- az alapító (alapítvány esetén)
- kuratórium (ha az alapító nem járhat el)
- végelszámoló (törlés esetén)
Változásbejegyzés
- A már nyilvántartásba vett szervezet nyilvántartási adatait érintő változás esetén induló eljárás, melynek célja, hogy a bíróság a változásokat a nyilvántartásán átvezesse.
- A bírósághoz a beadványokat Általános Nyomtatványkitöltő Program (a továbbiakban: ÁNYK) űrlapon kell benyújtani. Ha a kérelmező jogi képviselővel jár el, a beadvány kizárólag elektronikus úton, azaz ügyfélkapus regisztrációval és ÁNYK nyomtatványkitöltő program használatával terjeszthető elő.
- Egyesület és alapítvány esetében lehetőség van az egyszerűsített változásbejegyzés kezdeményezésére is, ilyen kérelem kizárólag elektronikus úton terjeszthető elő és ebben csak jogszabályban előírt mintaokiratokat lehet csak csatolni.
- A bíróság a kérelem benyújtásától számított 30 napon belül a kérelmet megvizsgálja annak megállapítása érdekében, hogy nincs-e helye az ügy áttételének, a kérelem hivatalból történő elutasításának vagy hiánypótlásnak.
- A hiánypótlásra felhívó végzés kiadására csak egy alkalommal kerülhet sor és abban a kérelem valamennyi hiányosságát (hibáját) meg kell jelölni.
Ha a kérelem áttételének vagy hivatalból történő elutasításának nincs helye, és nem kell a kérelmezőt a hiányok pótlására felhívni, vagy a kérelmező a hiánypótlási kötelezettségének eleget tett, a bíróság a változásokat legkésőbb a kérelem benyújtásától számított hatvan napon belül nyilvántartásba veszi.
A változásbejegyzési kérelmet a létesítő okirat módosítását, illetve az adat változását eredményező, a szervezet arra jogosult szerve határozatának elfogadását követő 60 napon belül kell a bíróságnak bejelenteni.
Törlés
- Az egyesület nyilvántartásból való törlése iránti kérelmet, ha az egyesület jogutódlással (egyesülés, szétválás) szűnt meg az egyesület képviselője terjeszthet elő. Amennyiben az egyesület jogutód nélkül szűnt meg és kényszer-végelszámolás lefolytatására került sor, a kérelmező a végelszámoló lehet.
- Az alapítvány törlése iránti kérelmet, ha az alapítvány jogutódlással (egyesülés, szétválás) szűnt meg alapítvány alapítója (ha több alapító van, az alapítók együttesen) vagy ha az alapítói jogokat az alapítók testületben látják el az alapítók gyűlésének képviselője terjesztheti elő a bíróságon. Amennyiben az alapítvány jogutód nélkül szűnt meg és kényszer-végelszámolás lefolytatására került sor a kérelmező a végelszámoló lehet.
A bíróság a szervezetet hivatalból törli a nyilvántartásból
- a felszámolási eljárást lefolytató bíróságnak a szervezet megszüntetéséről szóló, elektronikus úton megküldött jogerős végzése alapján, vagy
- a szervezet feloszlatásáról rendelkező jogerős ítélet alapján kényszer-végelszámolás lefolytatását követően, vagy
- az egyszerűsített törlési eljárás befejezését követően.
Késedelmes benyújtás esetén a bíróság 10 000 forinttól 900 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújthatja a szervezetet, alapítvány esetében az alapítót.
A szervezet jogosult szerve határozatának elfogadását követő 60 napon belül kell a bíróságnak bejelenteni.
Alapítvány bejegyzése esetén:
- alapító okirat;
- székhelyhasználat jogcímét (bérlet, szívességi használat...stb.) igazoló okirat másolata, székhely tulajdoni lapja;
- az alapítvány kurátorának, ill. a kuratórium tagjainak elfogadó nyilatkozata;
- felügyelő bizottság létrehozása esetén a felügyelő bizottsági tag elfogadó nyilatkozata;
- igazolás az alapítvány céljára rendelt vagyon rendelkezésre bocsátásáról, mely lehet a bank igazolása az adott összeg fizetési vagy pénzforgalmi számlán való elhelyezéséről, ügyvédi, ill. bíróság letétről szóló igazolás, vagy közjegyző által kiállított igazolás a vagyon bizalmi őrzésbe adásáról.
Egyesület bejegyzése esetén:
- az alapszabály;
- székhelyhasználat jogcímét (bérlet, szívességi használat...stb.) igazoló okirat másolata;
- székhely tulajdoni lapja;
- alakuló ülés tartása esetén az ülésről készült jegyzőkönyv;
- az ülés jelenléti íve (a jelenlévő tagok neve, lakóhelye / székhelye, aláírása) és az alapító tagok nevével, lakóhelyével (székhelyével) és aláírásával ellátott, az alapszabály mellékletét képező tagjegyzék;
- ha alakuló ülés tartására nem került sor, a tagok alapszabályt elfogadó egybehangzó akaratnyilatkozatát tartalmazó okirat és az alapszabály mellékletét képező tagjegyzék;
- az ügyintéző és képviseleti szerv (ügyvezetés) tagjainak elfogadó nyilatkozata;
- a felügyelő szerv tagjainak elfogadó nyilatkozata.
Alapítvány törlése esetén:
A kérelemhez az alapítvány nyilvántartásból való törlésének törvényi feltételei bekövetkeztét igazoló okiratokat, nyilatkozatokat kell csatolni. Továbbá, amennyiben az alapítvány jogutód nélkül szűnt meg és kényszer-végelszámolás lefolytatására került sor az alábbi okiratokat is csatolni kell:
- A végelszámoló által a végelszámolás befejezésekor elkészített és - a civil szervezetnél működő felügyelőbizottság vagy más ellenőrzésre feljogosított szerv, illetve könyvvizsgáló jelentésével együtt – a kuratórium által jóváhagyott adóbevallásokat, a végelszámolás utolsó üzleti évéről készült számviteli törvény szerinti beszámolókat, a vagyonfelosztási javaslatot, amelyben a végelszámoló díjának mértékére is indítványt tett, a végelszámolási időszak esetleges gazdasági eseményeinek bemutatásáról szóló összefoglaló értékelést (zárójelentést), valamint a civil szervezet vagyoni részesedésével működő jogalanyok sorsára vonatkozó javaslat során meghozott döntést;
- a kuratórium fenti okiratok tárgyában meghozott jóváhagyó határozatát is tartalmazó jegyzőkönyvet a jelenléti ívvel együtt.
- a civil szervezet iratanyagának elhelyezéséről, őrzéséről szóló nyilatkozatot;
- a végelszámoló nyilatkozatát a biztosítottak jogviszonyára vonatkozó nyugdíj-biztosítási adatokról.
Egyesület törlése esetén:
A kérelemhez az egyesület nyilvántartásból való törlésének törvényi feltételei bekövetkeztét igazoló okiratokat, nyilatkozatokat kell csatolni, ovábbá, amennyiben az egyesület (kivéve párt) jogutód nélkül szűnt meg, és végelszámolás vagy kényszer-végelszámolás lefolytatására került sor az alábbi (a végelszámoló által a végelszámolás befejezésekor elkészített és a döntéshozó szerv által jóváhagyott) okiratokat is csatolni kell:
- az adóbevallásokat,
- a végelszámolás utolsó üzleti évéről készült számviteli törvény szerinti beszámolót,
- a vagyonfelosztási javaslatot, amelyben a végelszámoló díjának mértékére is indítványt tett,
- a végelszámolási időszak esetleges gazdasági eseményeinek bemutatásáról szóló összefoglaló értékelést (zárójelentést), valamint
- a civil szervezet vagyoni részesedésével működő jogalanyok sorsára vonatkozó javaslat során meghozott döntést,
- a döntéshozó szerv fenti okiratok tárgyában meghozott jóváhagyó határozatát is tartalmazó jegyzőkönyvet a jelenléti ívvel együtt (a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a végelszámoló díjárra, költségeire, köztük az iratanyag őrzésének és a civil szervezet megszűnésével kapcsolatban felmerülő egyéb költségeknek a viselésére, illetve a felosztott vagyon kiadásának időpontjára vonatkozó határozatot is),
- felügyelőbizottság jelentését (ha a szervezetnél működik felügyelő bizottság),
- a könyvvizsgáló jelentését (ha a szervezetnek van könyvvizsgálója),
- a civil szervezet iratanyagának elhelyezéséről, őrzéséről szóló nyilatkozatot,
- nyugdíj-biztosítási igazgatási szerv és az állami adóhatóság igazolása a szervezet biztosítottjai adatainak átadásáról vagy a végelszámoló nyilatkozatát arról, hogy a szervezetnek nincs biztosítottja,
- az engedményezéssel, tartozásátvállalással kapcsolatos okiratot,
- a végelszámoló nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a szervezet a tartozásait kiegyenlítette.
Változások bejegyzése alapítvány esetében:
- új székhely esetén, az ingatlan felett rendelkezni jogosult (tulajdonos, haszonélvező, stb.) által aláírt székhelyhasználat jogcímét (bérlet, szívességi használat, stb.) igazoló okirat másolata,
- új kurátor jelölése esetében, az alapítvány új kurátorának a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre, összeférhetetlenségi és kizáró okokra vonatkozó nyilatkozata,
- kurátor lemondása esetén a lemondó nyilatkozatot teljes bizonyító erejű magánokirati formában,
- új felügyelő bizottsági tag jelölése esetében az új felügyelő bizottsági tag tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre, összeférhetetlenségi és kizáró okokra vonatkozó nyilatkozata,
- egységes szerkezetbe foglalt alapító okirat, melyen a kérelmező - ha a kérelmező jogi képviselővel jár el, a jogi képviselő - igazolja, hogy a létesítő okirat egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel a létesítőokirat-módosítások alapján hatályos tartalmának.
Változások bejegyzése egyesület esetében:
- új székhely esetén, az ingatlan felett rendelkezni jogosult (tulajdonos, haszonélvező, stb.) által aláírt székhelyhasználat jogcímét (bérlet, szívességi használat, stb.) igazoló okirat másolata,
- új képviselő esetén a képviselő tisztség elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozata,
- egységes szerkezetbe foglalt alapszabály, melyen a kérelmező – ha a kérelmező jogi képviselővel jár el, a jogi képviselő – igazolja, hogy a létesítő okirat egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel a létesítőokirat-módosítások alapján hatályos tartalmának,
- a döntéshozó szerv ülésének jegyzőkönyve és jelenléti íve (a jelen lévő tagok neve, lakóhelye / székhelye, aláírása).
A változásbejegyzés és a törlés illetékmentes.
A kérelmet azon a törvényszéken kell előterjeszteni, amely a szervezetet nyilvántartásba vette.
A törvényszék szerint illetékes ítélőtábla.
A kérelemnek helyt adó végzés ellen jogorvoslatnak helye nincs.
Elutasító végzést megtámadó fellebbezés esetén másodfokon az illetékes ítélőtábla jár el.
Nyilvántartásba vételi és változásbejegyzési kérelemének helyt adó végzés vagy az annak meghozatala alapjául szolgáló eljárás, illetve a kérelemhez mellékelt iratok jogszabályba ütközése miatt az ügyész, valamint az, akire a végzés rendelkezést tartalmaz - a rendelkezés őt érintő részére vonatkozóan - pert indíthat a szervezet ellen a végzés hatályon kívül helyezése iránt a szervezet székhelye szerint illetékes törvényszék előtt.
Ha a szervezetet a bíróság a felszámolási eljárás lefolytatását követően törli a nyilvántartásból, a végzés ellen sem fellebbezésnek, sem felülvizsgálatnak nincs helye.
2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
2011. évi CLXXXI. törvény a civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról
11/2012. (II. 29.) KIM rendelet a civil szervezetek bírósági eljárásokban alkalmazandó űrlapjairól
NISZ ZRT.