Az Európai Unió és a WTO-CXL jegyzék, valamint az Európai Unió bilaterális megállapodásai Svájccal, Izlanddal, a Norvég Királysággal, Új-Zélanddal, Ukrajnával, Törökországgal és egyes tejtermékek a Közösség piacára történő kedvezményes vámtételű, de mennyiségében behatárolt, kontingentált, importjáról. A kontingensek az alábbi számok alatt futnak: a WTO-CXL jegyzék kontingensei: 09.4590-09.4596 (7 db kontinges) és a 09.4599; Svájc 09.4155; Norvégia 09.4225; Izland 09.4225-09.4227; Új-Zéland 09.4515, 09.4514. Ukrajna 09.4600-09.4602, A kontingens évek közül a novég és és új-zélandi minden év január 1-dec. 31.-ig tart, a WTO-CXL, a svájci és az izlandi pedig július 1-június 30.-ig. A kontingensek két naptári féléves alidőszakra vannak osztva, melyen belül általában az éves mennyiségek fele kerül meghirdetésre/ütemezésre
Azok az importőrök nyújthatnak be kérelmet, akik rendelkeznek magyarországi székhellyel és szerepelnek a NAV adó és vámazonosítási rendszerében. Továbbá az a piaci szereplő jogosult kérelmezni, amelyik minden évben április elseje előtt előzetes jóváhagyását kéri a következő július 1-június 30-ig tartó tejgazdasági évre eső két kontingens félév vonatkozásában. A jóváhagyását a kérelmező piaci szereplő a kérelmezést megelőző két naptári év referencia időszakában importált vagy exportált legalább 25-25 tonnát a KN nómenklatúra 4-es főcsoportjába tartozó termékekből (azaz tejtermékből).
Az előzetes jóváhagyással rendelkező ügyfélnek, mint kérelmezőnek az AGRIM engedélykérelem adatlap 4. rovatában szereplő adatokat kell megadnia; Kérelmező (név, teljes cím, tagállam, adószám,EORI szám és a BFKH által adott jóváhagyási szám ), valamint a kérelmezés tárgyára vonatkozóan meg kell adni az áru vámtarifaszámát nyolc számjegy mélységben (KN kód) (16. rovatban), és a KN szerinti megnevezését(15. rovatban), a kereskedelmi megnevezését (14. rovatban). Ha egy kontingensen belül több KN kód is szerepel, akkor többet is meg lehet adni a 15. és 16. rovatban. Az áru származási országát (a 8. rovatban), és amennyiben a származás betartása kötelező (a svájci, izlandi, norvég és moldáv kontingensek esetében) akkor az „igen”,- amennyiben nem kötelező (a CXL jegyzék kontingensei esetében), akkor a "nem" választ kell választ kell x-szel megjelölni. Meg kell adni továbbá a kérelmezett mennyiséget (több KN kód esetén, KN kódonként külön-külön is) számmal és betűvel, kilogrammban kifejezve (17., 18.rovatban) és az ehhez tartozó biztosíték összegét HUF-ban.(11. rovatban) . A vonatkozó uniós szabályozó rendelet számát, "2535/2001/EK 5. "cikk valamint a kérelem tárgyát képező "09.****" kontingens számot (20. rovatban)..Mivel a biztosíték nyújtható készpénzben , vagy bankgarancia formájában és mindkét formában nyújtott biztosítékot egyedileg , vagy keret biztosítékként is fel lehet használni, ezért erre vonatkozóan nyilatkozni kell. Készpénzben nyújtott biztosíték esetében meg kell adni a számlaszámot, ahová az elszámolás után a jogosan visszajáró biztosíték utalható.
Az AGRIM engedély kibocsátása rendeletekben meghatározott mértékű kérelmezési biztosíték letétbe helyezésének feltételéhez kötött.
A biztosíték teljes összege visszajár a jogosultnak, amennyiben a kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tett, azaz az engedélyezett mennyiség legalább 95 %-a behozatalra került, és a teljesítésről az elszámolását időben benyújtotta.
Bármely feltétel sérelme esetén az biztosíték részbeni, vagy teljes visszatartására kerül sor.
Hatóságra vonatkozó kiállítási határidő:
A behozatali engedélyt a kérelmek benyújtását követően az uniós szinten, a kérelmezés végétől számított 5 munkanapon belül lejelentett mennyiségek, valamint az adott kontingens időszakra rendelkezésre álló mennyiségek normatív elosztásra vonatkozóan megjelenő Bizottsági döntést, megjelenése napjától,-melynek az előző határidőtől számítottan újabb 5 munkanapon belül kell megtörténnie-, kezdve kell haladéktalanul kiadni. Ez jellemzően a kérelem benyújtásától számított 15-25. nap közé esik, függően elsősorban attól, hogy a kérelmeket a kérelmezési időszak elején, vagy végén nyújtják be.
Ügyfél szempontjából fontos határidő:
Ezekre a kontingens félévekre kétszer egy évben, június 1-10.-ig a július-decemberi alidőszak kontingens mennyiségekre illetve november 20-30-ig a január-júniusi mennyiségekre, lehet pályázni minden olyan piaci szereplőnek, amelyik a július 1. és június 30.-i közötti tejgazdasági évet közvetlenül megelőző április 1.-je előtt regisztrált/jóváhagyását kérte a tejtermék kontingensek lehetséges kérelmezői közé.
Mivel a biztosíték nyújtható készpénzben , vagy bankgarancia/pénzintézeti kezességvállalás formájában és mindhárom formában nyújtott biztosítékot egyedileg , vagy keret biztosítékként is fel lehet használni, ezért az erre vonatkozóan nyilatkozni kell, valamint arra vonatkozóan is, hogy a biztosítékot tejtermék AGRIM engedélyezés céljából felhasználhatja. A nyilatkozaton a készpénzben nyújtott biztosíték esetében meg kell adni a számlaszámot, ahonnan a biztosíték átutalásra kerül a BFKH-nak MÁK-nál vezetett letéti számlájára és ahová az engedély elszámolás után a jogosan visszajáró biztosíték utalható, bankgarancia formájában nyújtott biztosíték esetében pedig csatolni kell a kérelemhez a garancia levelet/pénzintézeti kezességvállalást.
Elektronikus ügyintézés esetén: http://mkeh.gov.hu/ugyintezes/e-ugyintezes
Illetékmentes
Az eljárást az EU szabályozás szerint nem terheli eljárási díj, sem szolgáltatási díj, sem illeték.
Budapest Főváros Kormányhivatala - Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztály.
Felettes szerv: Szakmai irányításért felelős ipari miniszter
Jogorvoslat:
Az érdemi döntés közigazgatási perben támadható meg. A határozatot sérelmező ügyfél jogszabálysértésre hivatkozva, a határozat közlésétől számított 30 napon belül – bírósági felülvizsgálat iránt – keresetet indíthat. A keresetlevelet Budapest Főváros Kormányhivatalához elektronikus úton, a https://e-kormanyablak.kh.gov.hu/client oldalon található IKR (Interaktív Virtuális Ügyfélszolgálat-képes Keretrendszer) rendszeren keresztül lehet benyújtani ügyfélkapus vagy telefonos azonosítást követően, és arról a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező közigazgatási és munkaügyi bíróság dönt.
Az ügyfél benyújthatja a kérelmét a BFKH ügyfélszolgálatán személyesen,vagy, postán, vagy elektronikus módon..
További fontos információk:
Az engedélyokmányt a vámkezelést követően vissza kell juttatni a BFKH-hoz, személyesen, vagy postán
Postai feladás esetén a kérelmeket 1 példányban kell a BFKH 1535 Budapest BKKP Pf. 919/1 címére továbbítani.
Személyes beadás esetén a kérelmeket 2 példányban, a BFKH 1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39., D épület, 11-12. sz. szobájában kell beadni.
Az ügyfélfogadási ideje:
hétfőtől csütörtökig: ½ 9-16 óráig
A Bizottság 2535/2001/EK (2001. december 14-i) rendelete a tejre és tejtermékekre vonatkozó behozatali szabályok és a vámkontingensek megnyitása tekintetében az 1255/1999/EK tanácsi rendelet alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról (2. CÍM/ I. FEJEZET), a rendelet 5 (a,f,h,i,j,k, l) cikkben felsorolt EU megállapodások, és szerződések.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001R2535&rid=1
A Bizottság 2016/1239/EU végrehajtási rendelete (2016.05.18.) 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a behozatali és kiviteli engedélyek rendszere tekintetében történő alkalmazására vonatkozószabályok megállapításáról
A Bizottság (EU) 2016/1237 felhatalmazáson alapuló rendelete (2016. május 18.)a 1308/2013/EU európai parlamenti és tanács rendeletnek a behozatali és kiviteli engedélyek rendszerének alkalmazásáról szóló szabályok
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R1237&rid=1
2016. évi CL törvény az általános közigazgatási rendtartásról
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=199170.338647
BFKH KHENF