Arcképes azonosítás az online ügyintézés során? – Már a közigazgatásban is lehetséges

Manapság természetes az, hogy mindent az online térben intézünk: videóchaten keresztül tartjuk a kapcsolatot a családunkkal, online vagyunk jelen munkahelyi megbeszéléseken. 2021 februárjától pedig már a közigazgatásban is lehetséges a videón keresztüli azonosítás és ügyintézés.

 

Az ügyintézési folyamatok során már megszokott, hogy azonosítanunk kell magunkat. Míg a személyes ügyindítás során valamely arcképes okmányunkat kell bemutatnunk, az online térben több lehetőség is rendelkezésünkre áll az azonosításhoz: a Központi Azonosítás Ügynök (KAÜ) lehetővé teszi a különböző szolgáltatások elérését Ügyfélkapu, Telefonos azonosításhoz szükséges kódok, valamint eSzemélyi segítségével.

Ezen azonosítási szolgáltatások köre bővült ki 2021 februárjában az Arcképes azonosítással, amelynek nagy előnye, hogy a szolgáltatás eléréséhez szükséges regisztráció is az online térben zajlik.

 

Az Arcképes azonosítás szolgáltatás mindössze egyszeri regisztrációt igényel, amely videokommunikáción keresztül, ügyintéző segítségével történik. A szolgáltatásra történő regisztráció a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) felületén kezdeményezhető.

A regisztrációt követően már nincs szükség további azonosító (felhasználónév, jelszó vagy PIN kód) megadására, a rendszer a legmodernebb technológia igénybevételével automatikusan, ügyintéző segítsége nélkül elvégzi az azonosítást. Az új azonosítási mód kényelmes, minden erre alkalmas technikai  eszközön – legyen az asztali számítógép, laptop vagy okostelefon - egyszerű a használata.

 

A regisztráció során a rendszer ellenőrzi a szolgáltatás használatához szükséges technikai feltételeket, mint például a megfelelően működő kamera, valamint mikrofon és hangszóró.

Ezt követően a felhasználónak egy személyazonosításra alkalmas okmányáról (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél) kell fényképet rögzíteni a rendszerben, amelyről a rendszer leolvassa az okmány típusát és azonosítóját.

 

Az okmányon szereplő adatok sikeres beolvasását követően a regisztrációt végző személynek a kamerába kell néznie és a képernyőn megjelenő körvonalban elhelyezni az arcát. A rendszer a fénykép készítése során arra kéri az ügyfelet, hogy kacsintson, így ellenőrizve, hogy valós személy végzi a regisztrációt.

Ha sikeres a folyamat, az ügyfelet ügyintézőhöz irányítja a felület, aki véglegesíti a regisztrációt.

A későbbi bejelentkezések alkalmával már ügyintézői segítség nélkül történik a belépés, a rendszer automatikusan felismeri a bejelentkezni kívánó felhasználót, amennyiben az már rendelkezik regisztrációval. Valamint a későbbiekben nemcsak a regisztrációkor bemutatott okmánnyal, hanem bármely személyazonosításra alkalmas okmánnyal megtehető a bejelentkezés.

Az arcképes azonosítás nagyon egyszerű és gyors bekapcsolódási lehetőséget biztosít az elektronikus ügyintézésbe. Az új azonosítási szolgáltatással igénybevehető ügyintézési lehetőségek köre folyamatosan bővül, így a közeljövőben már olyan ügyek is intézhetők lesznek online, amelyekhez eddig elengedhetetlen volt a személyes megjelenés.

 

A szolgáltatás a magyarorszag.hu portálon keresztül, a „Bejelentkezés” gombra kattintva érhető el.

 

A regisztráció folyamatával kapcsolatban bővebb tájékoztatás az alábbi linken olvasható.